Verkeersexperiment Oude Westen
Locatie: | Kruisplein – Eendrachtsplein Rotterdam |
Jaar: | 2020 |
Initiatief: | Gemeente Rotterdam |
Ontwerp: | Opdracht uitgevoerd door Bende. Mijn rol was ontwerper en projectleider. |
Het Oude Westen in Rotterdam is een wijk die grenst aan het centrum. De auto heeft hier vrij baan. Uit onderzoek van de gemeente Rotterdam is gebleken dat 50% van het autoverkeer géén bestemmingsverkeer is. Als deze auto’s niet meer door het centrum rijden komt er meer ruimte voor fietser en voetganger, schonere lucht en een veiligere verkeerssituatie.
De gemeente Rotterdam besloot als experiment, aansluitend op de Rotterdamse Mobiliteit Aanpak, twee pleinen tijdelijk af te sluiten voor autoverkeer om te kijken of/wat vermindering van autoverkeer in het centrum oplevert. Testlocaties zijn het Kruisplein en het Eendrachtsplein, twee drukke kruispunten waar voetganger, fietser, auto en tram vaak in aanraking komen met elkaar. Deze twee pleinen, samen goed voor 1400m2 openbare ruimte, mochten voor vier maanden ingericht worden voor alleen voetganger en fietser. Het ontwerp hiervoor heeft zich gericht op tijdelijkheid, groen en de menselijke maat. Het resultaat bestaat uit verschillende elementen die de voetgangers en fietsers gemakkelijk over de pleinen begeleiden terwijl er ook ruimte komt voor ontspanning en buiten-zijn.
Organisch gevormde gele vlonders met zitgelegenheden, gras, heuvels met bloemen en nieuwe gele zebrapaden leiden de gebruikers over de pleinen. Deze nieuwe elementen springen door hun vorm en kleur letterlijk uit de bestaande situatie. Door extra kwalitatief groen in te zetten krijgen de verkeerspleinen een duidelijk ander karakter. Dit zorgt, samen met het verminderde verkeer, voor een betere lucht- en verblijfskwaliteit.
Het ontwerp werd versterkt door een samenwerking met tekstontwerpers Mwah: samen met de gemeente Rotterdam ontwierpen zij een communicatie-concept welke geprojecteerd werd op de objecten (en op andere plekken in de stad).
fotografie Thijs van Luijk